La Llei orgànica 1/2025, de 2 de gener, de mesures en matèria d’eficiència del Servei Públic de Justícia (d’ara endavant, la Llei d’eficiència), marca un punt d’inflexió en l’organització de l’Administració de Justícia a Espanya. Aquesta norma sorgeix com a resposta a la necessitat d’actualitzar i optimitzar les estructures i els recursos judicials del nostre país, que, de manera general, van ser configurats per la Llei orgànica del poder Judicial fa 40 anys i es van adaptar als reptes socials i tecnològics del segle XXI.
PPer a aconseguir la millora del Servei Públic de Justícia, la Llei d’eficiència introdueix tres elements principals en l’estructura judicial: els tribunals d’instància, les oficines judicials i les oficines de justícia al municipi. Els tres serveixen com a base de la nova configuració de l’Administració de Justícia, atès que reorganitzen i maximitzen els recursos existents per proporcionar la millor atenció als usuaris.
Els tribunals d’instància integraran els jutjats unipersonals i substituiran el model tradicional per una organització col·legiada més eficient. Cadascun disposarà d’una oficina judicial, la qual centralitzarà els serveis comuns i permetrà aprofitar de manera òptima els recursos disponibles. Per part seva, els jutjats de pau evolucionaran a les oficines de justícia al municipi i modernitzaran les seves funcions.
La Llei d’eficiència convertirà els més de 3.900 jutjats unipersonals existents en 431 tribunals d’instància, amb les seves oficines judicials corresponents, un en cada partit judicial, i les oficines de justícia al municipi assumiran les competències dels jutjats de pau, les quals, a més, ampliaran els seus serveis per proporcionar una atenció completa als ciutadans en tots els punts del territori nacional.
Consulta a quin partit judicial pertany el teu municipi:
https://www.mjusticia.gob.es/es/servicio-justicia/organizacion-justicia/cartografia-judicial/cartografia-partidos.
